Metroid Fusion biedt kleurrijke ruimtehorror


Gelukkig werden dezelfde ventilatoren recentelijk, indien eentje donderslag erop heldere hemel, verblijd met eentje geheel verfrissend stukje te den serie: Metroid Dread. Geen Metroid Prime 4 dus, maar eentje traditionele, tweedimensionale Metroid, plusteken eentje onmiddellijk voortzetting op Metroid Fusion, den GBA-klassieker uit 2002. Voordat mij staat diegene spel nog immermeer te roman indien ie record van den hele serie, dus den verwachtingen waren meteen hooggespannen. Iets té hooggespannen wellicht, want hoe vermakelijk zowel, wist Metroid Dread mij noch op dezelfde wijze te toeslaan. Meteen denk ik terug aan mijn ervaring met Fusion, waar ik zonder twijfel met roze bril zoals terugkeek. Watten maakte diegene spel zo inderdaad of zo verschillend dan zijn gloednieuwe voortzetting?

Not lost te space

Te vergelijking met zijn voorgangers, maakt Metroid Fusion werkelijk helemaal noch gigantische sprong voorwaarts. Klassieke elementen waar den franchise nu wegens bekendstaat, maken zowel te Fusion hun opwachting. Eentje onveranderlijk instinct van isolement, eentje nadruk op verkenning, den (somwijlen té) inderdaad verstopte upgrades: ie zit er iedereen te. Watten ie uiterst opvalt indien jouw Metroid Fusion nu weer oppakt, is dat den ervaring diegene Metroid Dread biedt werkelijk intact nauwkeurig overeenkomt met diegene van Fusion. 

Te eentje recente katern overheen Metroid Dread sloeg collega Marcel den spijker op den kop: Dread is eentje lineaire spel met maar weinig verkenningsvrijheid. Datzelfde geldt werkelijk zowel voordat Metroid Fusion. Te tegenstelling totdat bijvoorbeeld Super Metroid, houdt Fusion jouw vaak aan ie handje, bijvoorbeeld wegens middel van Mission Briefings. Den verschillende gebieden van ie verlaten ruimtestation kunnen vaak maar op één volgorde wordt doorkruist. Natuurlijk vind jouw welnu voortdurend wapens plusteken vaardigheden waarmee jouw te eerdere gebieden nieuwe doorgangen kunt creëren, maar den plot stuurt jouw immermeer verhelderend eentje bepalend windrichting op. Indien gevolg daarvan is Samus’ missie te den Biologic Space Laboratories eentje kort plusteken strakgespannen geregisseerd avontuur. Eigenlijk verhalend wordt ie nooit, maar ie richt zichzelf verhelderend meer op ie narratief dan ie merendeel van den andere spellen uit den reeks.

Metroid Fusion

Eentje kwaadaardig spiegelbeeld

Dat Metroid Fusion memorabel spel is heeft ie dan zowel noch te danken aan den sterkte van diens metroidvaniagameplay, maar aan den onheilspellende sfeer plusteken den wijze waarop ie strakheid weet op te opbouwen. Tijdens haar ontdekkingstocht komt Samus namelijk voortdurend oog te oog te staan met den SA-X, eentje wegens den X-Parasite gevormde kloon van Samus diegene haar op elk vlak den leidinggevende is. Eerst kun jouw niets opstarten tegen den SA-X plusteken is ontvluchten of onopgemerkt blijven jouw enige optie. Op dat vlak leent Metroid Dread verhelderend van zijn voorganger wegens den E.M.M.I. eveneens op te voeren indien ongrijpbare plusteken angstaanjagende tegenstanders – den naam van ie spel geven hoewel aan welk instinct ie erop den speler wil oproepen.

Weliswaar slaagt dit nieuwe spel ginder nooit zo inderdaad te indien Metroid Fusion dat te 2002 deed. Geen E.M.M.I. schenkkan idem instinct van paniek oproepen indien den SA-X dat destijds deed, vergezeld met ie onheilspellende rumoer van zware voetstappen plusteken ook achtergrondmuziek. Indien Morph Ball opgerold te eentje klein schuilhoekje wacht jouw zenuwachtig totdat den kwaadaardige Samus-kloon heeft geconcludeerd dat jouw weliswaar ergens verschillend verscholen zit plusteken den ruimte weer verlaat. Zowel hoewel ben jouw op dat uur relatief veilig, gaat jouw hart er van tekeer.

Dat den SA-X zoveel huis is te ie oproepen van den strakheid dan den E.M.M.I., ligt voordat eentje vitaal stukje aan ie ontwerp van dit tegenstander. Te Metroid Dread moeten Adam jouw zei dat jouw den E.M.M.I. absoluut noch den leidinggevende kunt, maar indien speler voelde ik dat noch zo. Ie zijn vrij nietszeggende robots: waarom zullen jouw diegene noch gewoon met eentje twee rakketten aan gruzelementen kunnen vuren? Den SA-X daarentegen voelt intrinsiek indien eentje feitelijk onheilsdreiging voordat Samus. Zij schenkkan alles watten jij zowel schenkkan én meer, want zelf verkeer jouw te eentje verzwakte staat. Jouw moordlustige spiegelbeeld is eentje intelligente tegenstander zonder enige compassie. Den dreiging diegene daarvan uitgaat wordt nog ie uiterst benadrukt wegens eentje beruchte scène bovenaan eentje liftschacht, waar den SA-X met levenloze ogen eentje dreigende blikt windrichting den speler werpt.

Dread Space

Metroid Fusion speelt zichzelf daarnaast zowel noch voltooid op eentje vreemde planeet, maar op eentje verlaten ruimtestation waar alles behoorlijk is misgegaan nadat eentje levensgevaarlijke parasitaire levensvorm er heeft huisgehouden. Eentje zulke setting is natuurlijk eentje klassiek gegeven voordat beklemmende ruimtehorror – eentje vergelijking met den sci-fi klassieker Alien is snel geproduceerd. Zowel Dead Space, waarbij jouw indien gemaskerde ruimtevaarder wegens eentje verlaten ruimteschip dwaalt terwijl er overal groteske griezels uit den schachten komen stijgen, is eentje verhelderend voorbeeld van den uiterst vruchtbare combinatie van horror plusteken sci-fi-elementen.

Metroid Fusion is op eerste gezicht geen werkelijke horrorgame. Daarvoor is ie kleurrijke uitwendig te sterk present. Maar den sterkste elementen van dit stukje weten welnu op dezelfde wijze den juiste snaar te treffen indien erop den eerdergenoemde sci-fi-horror-voorbeelden. Dat eenzame instinct waarbij ie lijkt nep jouw helemaal op jezelf bent aangewezen te eentje voornamelijk vijandige wereld wasgoed werkelijk immermeer hoewel vaste prik te den Metroid-serie plusteken wordt te Fusion nog ooit toegevoegd aangescherpt. Den metroidvaniaformule voert noch den boventoon, maar dat is werkelijk helemaal geen verliespunt. ongezellig instinct kun jouw noch tientallen uren vasthouden. Fusion is kort plusteken nadrukkelijk plusteken schenkkan den gehele wedstrijdduur synoniem blijven.

Met dat besef op zak is ie eentje stuk makkelijker wegens zowel Metroid Dread te waarderen voordat watten ie is: toegankelijke ruimtehorror. Indien horrorliefhebber kun jouw diegene focus inclusief maar toejuichen. Ondanks dat laat dit langverwachte voortzetting helaas eentje steekje vallen wegens noch den oersterke Chozo-krijgers op te voeren indien meedogenloze jagers maar te positie daarvan eentje stel felgekleurde, ongeïnspireerde robots. Daarom geldt Metroid Fusion zowel nu nog indien ie onbetwiste record van strakheid te eentje Metroid-game – dat is best eentje prestatie voordat eentje negentien schooljaar oude Spel Boy Advance-game.

Metroid Fusion

  • Wii Sports Resort is den perfecte zomergame 04 juli 2021 08:07


  • Psychonauts is eentje tijdloze creatieve platformer 30 mei 2021 08:05


  • Halo Reach

    Halo: Reach is den uitgelezene Halo 21 maart 2021 09:03


  • Tekken 3 plusteken den evolutie van den 3D-Fighter 14 maart 2021 09:03


  • Oblivion

    The Elder Scrolls 4: Oblivion plusteken den lokroep van ie avontuur 31 januari 2021 09:01



Wel

Plaats een reactie

ajax-loader