Remasters zijn niet de oplossing


Den GTA-trilogie is ene extreem voorbeeld, omdat ie geweldige games zijn diegene intensief slecht zijn geremasterd. Zo slecht, dat jou aan den hand van dit remaster noch meer vermag vatten waarom dit games twee decennia geleden zo beslissend waren. Er is natuurlijk goede plusteken slechte remasters, van zowel goede indien slechte games. Maar zelfs den uitgelezene remasters wijken vaak ge van den originele visie van den maker. Terwijl zonet dát hetgeen is dat wij willen wegzetten. 

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Ie zit ‘m ter den details

Ter tekening pak ik maar weer even den GTA-trilogie erop, want dat is zo’n heerlijk schoolvoorbeeld van hoe ie allen noch moeten. Nog los van den instabiele framerate, den regeneffecten plusteken den overdreven smoothening, ogen den games extreem steriel. Er zit geen enkele grafische filterzakje of effect ter den spel. Vanaf ene schel punt zie jou daardoor meteen den hele spelwereld. Daardoor lijkt San Andreas plotsklaps intact klein, nep jou overheen ene speelgoedstad uitkijkt. Mits jou teveel ziet, verdwijnt den magie.

Te den oorspronkelijke versie worden ie ter den verte vanzelf heiig. Sterker nog: ter den stad wasgoed den kijkafstand korter dan op ie platteland. Daarheen liggen ene technische restrictie aan ten grondslag: den drukke stad vroegtijdig meer van den PlayStation 2 dan van ie platteland. Maar daardoor ontstond welnu ene bepalen sfeer. Den stad voelde drukkend, warm, vol met smog. Terwijl jou op ie platteland zonet vrij kon ademhalen ter den schone lucht. Uitgerekend dat soort esthetische details zijn extreem defini voordat den sfeer van ene spel.

Er zijn meer voorbeelden te vermeld van remasters diegene steken toestaan vallen indien ie gaat wegens ie voorbehouden van den oorspronkelijke visie. Zowel ‘goede’ remasters maken onjuistheden. Recentelijk speelde ik Halo 4 weer ter voorbereiding op Halo Infinite. Den oorspronkelijke versie van Halo 4 op den Xbox 360 eindigt, logischerwijs, met den credits. Diegene wordt begeleid wegens ene prachtige uitvoering van Never Forget, dat indien emotioneel uitroepteken achter ie einde hoort. Te den Master Chief Collection zijn den credits eruit geknipt plusteken wordt den post-credit scène ongezouten gestart. Watten dan technisch waargenomen meteen geen postbode-credits scène meer is.

Halo 4

Blijf met jou tengels van ie bronmateriaal

Ik stoor mij mateloos aan dit soort waar. Games zijn artistieke werken plusteken wordt geproduceerd met ene bepalen visie. Beeld plusteken sound wordt op ene bepalen methode samengebracht. Van den klanken ter ie spijskaart totdat den aftiteling plusteken alles er tussenin draagt erop aan ie geheel.

Den afgelopen jaren ie ik bewust ene televisietoestel plusteken audioset uitgekozen diegene diegene visie zo terdege mogelijk weergeven, zonder verzadigde tinten of overdreven contrabas. Maar indien ene spel ene twee klas oud is plusteken voldragen is voordat ene remaster, willen wij maar accepteren dat ene willekeurige prutser aan den kras gaat met ie bronmateriaal? Blijf er gewoon met jou tengels van ge!

Mits ene spel ene twee klas oud, willen wij maar accepteren dat ene willekeurige prutser aan den kras gaat met ie bronmateriaal?

Bedreigde gamesoort

Dat zeg ik noch omdat ik noch (weer) wil vereffenen voordat remasters. Ik zeg dat omdat ik hou van games. Plus waar waar jou van houdt, wil jou wegzetten. Dat wordt erop games helaas steeds lastiger. Zij wordt linksom plusteken rechts bedreigd. Digitale winkels gaan offline, games zijn (te) onzelfstandig word van patches of online services, of uitgevers voorttrekken den eerste uitgave terug omdat er ene heruitgave verschijnt.

Rockstar haalde bijvoorbeeld den oorspronkelijke GTA-games uit den digitale winkels. Den pc-versies zijn tussentijds weer (beperkt) te downloaden, maar den consoleversies zijn noch meer vacant. Sony verwijderde recentelijk met ie oog op Uncharted: Legacy of Thieves Collection den losstaande PS4-games (kleine nuance: diegene PS4-versies zijn nog welnu indien gedichtenbundel vacant). Den disk van Halo Infinite is onderbeen nog ene veredelde DRM-key; ie spel zelf staat er überhaupt noch op. Dat is nú geen probleem, maar maakt den consument welnu volledig onzelfstandig van digitale distributiekantoor. Ie is eigenlijk schering plusteken inslag.

Plus dan is er nog den technologische ‘vooruitgang’. Mijn moderne televisietoestel heeft bijvoorbeeld geen scart- of tulpaansluiting meer, dus mijn PlayStation 2 bijsluiten is zonder tussenkomst van hulpstukken zowel geen optie meer.

Voorbeeld nemen aan den filmindustrie

Lang vertelsel kort: oude games willen spelen is ene doffe mis – plusteken ie belooft eenzaam maar moeilijker te wordt. Uitgevers toeslaan dit probleem maar watten graag aan wegens remasters uit te brengen, maar dat blijkt keer op keer geen bevredigende soelaas te zijn. Dat komt zowel gedeeltelijk wegens den consument, diegene erop zo’n heruitgave weliswaar zowel vaak iets van ene upgrade verwachten. Ie eindresultaat is daardoor vaak vlees noch vis.

Ie is vreemd dat den game-industrie (zowel den uitgevers indien den consumenten) hierin zo verschilt van den filmindustrie. Er zijn zat oude films op 4k blu-ray te koop. Den resolutie is dan hoger, er is HDR toegevoegd plusteken ie sound is veelal opgekalefaterd zoals moderne audioformaten indien Dolby Atmos of DTS-X, maar ie zijn nog steeds den oorspronkelijke films van start totdat staart. Niemand verwachten dan plotsklaps nieuwe content of verbeterde special effects. Plus wie nu wijsneuzerig gaat roepen dat er erop elke re-release welnu iets wordt aarden aan Strak Wars: dat klopt. Uitgezonderd George Lucas zelf is niemand ginds uiteindelijk zonnig van word. Precies mijn punt.

Star Wars

Films zijn ene intact ander medium dan games plusteken wordt minder aangetast wegens den tand des tijds, maar weliswaar is ene soortgelijke werkwijze erop games weldegelijk mogelijk. Dat bewijst Microsoft met zijn backward compatibility-strategie. Zij maken zonet den oorspronkelijke games speelbaar op moderne hardware. Schattig indien ie mogelijk is wordt (hardwarematig) den resolutie of framerate verhoogd, of wordt er HDR toegevoegd. Maar meer zowel noch: ie blijft den oorspronkelijke, ongewijzigde spel plusteken diegene technische verbeteringen zijn zelfs zo weer uit te schakelen. Dát is waar wij naartoe willen. Zó bewaar jou den klassiekers ter hun originele glorie plusteken maak jou zij speelbaar op moderne toestellen. 

Meeblèren met Toto

Dan kunnen wij zowel meteen doorschakelen zoals betere, consistentere terminologie. Weg met den Legendary HD Definitive Super Edition. Wil jou indien regisseur eigenlijk iets bijstellen, bijvoorbeeld wegens jou spel uit te breiden met toegevoegd content of ene ander cameraperspectief? Dan spreken wij van ene Director’s Cut. Wil jou ene spel eigenlijk weer maken zoals moderne maatstaven? Dan heet dat ene remake. Diegene mogen dan gewoon weer voordat den volle mep wordt verkocht, maar handelen er dan welnu jou best op. Doen watten leuks met den mogelijkheid wegens ene klassieker weer te maken. Plus ter alle andere gevallen: laat ie bronmateriaal met stilte, alsjeblieft. 

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Schattig zo kunnen wij onze geschiedenis wegzetten. Schattig zo vermag den mensenleven van nu vatten dat Grand Theft Wagen 3 ter zijn tijdstip eigenlijk intact significant wasgoed. Plus eenzaam zo vermag ik ter ene nostalgische gemoedsgesteldheid onder ie genot van ene twee biertjes Toto’s Africa meeblèren terwijl ik via den neonverlichte boulevard van Vice City cruise.

Elke zaterdag verschijnt er ene katern op Gamer.nl diegene (veelal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees zowel:


  • Guardians of the Galaxy

    Marvel’s Guardians of the Galaxy snapt vuren noch 27 november 2021 08:11


  • Ik leerde met Unpacking mij voordat te toebereiden op ie samenwonend 20 november 2021 08:11


  • Halo 2

    Halo 2 is ene wond diegene nooit heelt 13 november 2021 08:11


  • Tijd

    Games: wie heeft er nog tijdstip voordat? 06 november 2021 08:11


  • metroid dread

    Metroid Dread is ene fantastische spel maar ene verschrikkelijke metroidvania 30 oktober 2021 08:10



Put

Plaats een reactie

ajax-loader