De vergeten reviews van het jaar

Hell Let Loose (vanwege Ron Vorstermans)

4 uit 5 mea culpa’s

Zelden ervoeren wij den Tweede Wereldoorlog zo intensief indien te dit bombastische multiplayergame. Ie principe is simpel: twee teams van vijftig toneelspelers vechten ie uit aan den opschuivende frontlinie te eentje gigantische schrijfmap. Den veldslag diegene daarop volgt is moeilijker uit te leggen. Oorlog is hard plus Hell Let Loose windt er geen doekjes wegens. Watten dit spel audiovisueel vrij letterlijk op jouw afvuurt, is even beangstigend indien statig. Ie voortbestaan van jouw eerste bombardement is eentje soort ontgroeningsritueel. Hell Let Loose is geen creatief of uniek concept. Toneelspelers van ie gelijksoortige Squad weten watten zij kunnen vooruitzien. Ie oorverdovende vreugde is er noch minder wegens.

Ontwikkelaar: Black Matter
Platforms: pc, PS5, Xbox Series X/S

Hell Let Loose
Hell Let Loose
Hell Let Loose

Toem (vanwege Marcel Vroegrijk)

4 uit 5 mea culpa’s

Hoe schenkkan den zwart-wit wereld van Toem zo veelkleurig aanvoelen? Dat is volledig te danken aan den heerlijk lief plus speels pennen dialogen plus den uitbundige wijze waarop alles plus iedereen geanimeerd is. Toem is eentje levende kijkdoos plus laat jouw indien speler aan den hand van jouw fotocamera den vorm ontdekken. Er zijn eentje zestal locaties diegene jouw kunt opzoeken plus te iedere hoek vind jouw welnu weer eentje markant personage diegene eentje opdracht voordat jouw heeft. Sommige verzoeken zijn watten obscuur, maar jouw hoeft zij gelukkig noch iedereen te te willigen wegens voorts te komen. Toem draait uiteindelijk wegens ie aanwakkeren van jouw nieuwsgierigheid plus weet met simpele spelmechanieken weliswaar eentje stapel waterverplaatsing te creëren, reeds heb jouw te eentje uur of drietal à viertal welnu zo’n ietsje alles waargenomen.

Ontwikkelaar: Something Wij Made
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS5

Toem
Toem
Toem

Backbone (vanwege Erik Nusselder)

2 uit 5 mea culpa’s

Aan ie start van ie schooljaar stond Backbone op menig lijstje van indiegames wegens te den gaten te liefhebben. Den combinatie van prachtige pixel-graphics plus eentje grimmige post-noir stad vol misdaad zag er veelbelovend uit. Eerst lijkt diegene toezegging te wordt ingelost, met eentje vertelsel dat hint zoals vreemdelingenhaat plus klassenjustitie te dit wereld vol dieren. Indien wasbeer-detective Howard probeer jouw eentje vermist iemand op te treinen, maar raak jouw reeds snel verwikkeld te eentje verbeten samenzwering. Ie is interessant, totdat den spel halverwege schielijk eentje verhalende voorliefde maakt diegene ie hele concept nogal op zijn kop zet. Dat is gedurfd, maar zorgt er zowel voordat dat reeds diegene boeiende verhaallijntjes schielijk wordt vergeten. Daardoor blijf jouw indien speler na den spel achter met meer vragen dan ingaan plus eentje stapel half afgewerkte filosofische vragen.

Ontwikkelaar: EggNut
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One

Backbone
Backbone
Backbone

Chicory: A Colorful Tale (vanwege Marcel Vroegrijk)

4,5 uit 5 mea culpa’s

Den spelwereld van Chicory is nipt indien diegene van Toem volledig verstoken van kleur, totdat jij ginds met jouw verfkwast verandering te brengt. Diegene taak is best welnu overweldigend, want jouw kunt letterlijk ieder scherm totdat te detail vullen met verschillende tinten plus patronen. Dat is zowel identiek eentje ietsje den signaal diegene ie spel wil zei. Chicory gaat overheen gevoelens van burn-out, onzekerheid plus prestatiedrang plus hoe diegene zelfs den puurste plus schattigste personages kunnen vergiftigen. Jouw moeten van den quirky schrijf- plus grafische stijl liefhebben, maar ie is haastigheid onmogelijk wegens dat noch te exporteren. Dit maakt ie tegenstelling met den Zelda-achtige kerkers te ie spel des te groter. Op diegene momenten is Chicory noch zo lieflijk meer: iedere kerker wordt afgesloten met eentje chef diegene den donkerste porties van den psyche personifieert. Dit levert verrassend spectaculaire plus zelfs eentje ietsje angstaanjagende baasgevechten op, mee dankzij den opzwepende maar onbehaaglijke soundtrack van Celeste-componist Lena Raine.

Ontwikkelaar: Greg Lobanov
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS5, PS4

Chicory: A Colorful Tale
Chicory: A Colorful Tale
Chicory: A Colorful Tale

Griftlands (vanwege Erik Nusselder)

4 uit 5 mea culpa’s

Jouw kunt tegenwoordig geen steen meer jongen zonder eentje roguelike deck-builder te treffen, maar sommigen springen er weliswaar te positieve zin uit. Griftland is er zo eentje, omdat den herhalende structuur van den roguelike wordt gecombineerd met verhalende elementen. Elke ‘run’ is eentje avontuur, waarin jij indien premiejager Sal samenwerkt met den politie wegens eentje rommel op te wentelen. Of, indien jouw dat wilt, samen met diegene rommel den politie dwarszit. Verhalende missies, beloningen plus personages wordt willekeurig gegenereerd voordat elke run, plus jouw keuzes hebben stemkracht op ie vertelsel. Vinden mensen jouw leuk, dan ontvang jouw eentje verzekeringspremie, maar indien zij jouw haten is den straf zowel noch mals. Zowel den kaartenactie staat indien eentje stulp (geen kaartenhuis), vergelijkbaar met games indien Slay the Spire. Ter positie van vechten, kun jouw er vaak zowel voordat schiften wegens tegenstanders te overreden met goede motieven, watten eentje intact ander kaartsysteem met eentje chic deck activeert. Kolossaal veel voorliefde plus uren aan strategische mogelijkheden dus, zeker omdat dat vertelsel met Sal maar één van drietal speelbare campagnes is.

Ontwikkelaar: Leem Entertainment
Platforms: pc, Nintendo Switch, PS4, Xbox One

Griftlands
Griftlands
Griftlands

Opus: Geluidsweerkaatsing of Starsong (vanwege Erik Nusselder)

4 uit 5 mea culpa’s

Ie is haastigheid onmogelijk wegens uit te leggen watten Opus: Geluidsweerkaatsing of Starsong inderdaad maakt. Vooral noch te één alinea. Ie is eentje narratief puzzelavontuur waarin jouw met eentje klein soci vanwege den ruimte reist plus onderweg allerlei keuzes maakt. Ene simpel voorbeeld: jouw krijgt eentje uitlating van eentje schip dat wegens schoonmaakster smeekt, omdat den crew haastigheid verhongert. Help jouw zij, of vlieg jouw vanwege plus vasthouden jouw jouw spaarzame middelen voordat jezelf? Indien jouw zij helpt, ontvang jouw misschien eentje beloning, maar zij kunnen jouw zowel attaques plus er met jouw voorraad vandoor gaan. Ie doet denken aan The Banner Saga, maar dan indien sfeervol ruimte-epos zonder combat. Maar zowel met eentje nog lager tempo plus iets te veel lore plus politieke plotten. Wij zijn haastigheid aan ie einde van den alinea, maar nu weet jouw nog steeds noch watten Opus nou zo inderdaad maakt: ie is den wijze waarop reeds diegene keuzes opstarten op te tellen tijdens eentje hartverscheurend vertelsel overheen verlies, menselijkheid plus den hopeloze uitblinker tegen eentje volwassene handelsmaatschappij te eentje onverschillige wereld.

Ontwikkelaar: Sigono
Platforms: Android, iOS, Nintendo Switch, pc

Opus: Echo of Starsong