Cyberpunk 2077 is op current-gen eindelijk af


Ie ondergang van Cyberpunk 2077 is tijdelijk legendarisch. Acht klas lang keken ventilatoren van CD Projekt Red zoals den spel uit. Ik schreef zelf ter 2012 ene wetsartikel overheen watten ‘cyberpunk’ (ie genre) nu werkelijk is plus schaarde mij onder reeds diegene mensen diegene dachten dat den ontwikkelaar van The Witcher 3: Wild Hunt welnu iets geweldigs zullen kunnen maken hierbinnen diegene setting. 

Te ie verschijnen van den spel speelde ik den pc-versie, diegene mijn verwachtingen meteen terug zoals den werkelijkheid brachten: Cyberpunk 2077 wasgoed op pc gewoon ene goede rpg. Glitchy, buggy plus onstabiel, maar welnu ene mooie wereld met leuke personages plus ene lief vertelsel. ‘Gewoon juist’ is echter geen reden totdat ene schandaal. Den werkelijke trapje ter den maag van den overgrote meerderheid van smachtende cyberpunkfans wasgoed den consoleversie. Zelden is ene spel met (tijdelijk) zo’n omvangrijke naam ter zo’n erbarmelijke staat uitgebracht. Ie kwam welnu voordien voordat: Tony Hawk 5 wasgoed ene crashende zooi, EA’s Anthem wasgoed wellicht speelbaar, maar verre van uit plus zowel Final Fantasy 14 wasgoed uiteindelijk ene treurspel voordat alle ventilatoren diegene zichzelf voort ene onbegrijpelijke imploderende schertsvertoning van ene mmo probeerden te worstelen. 

Final Fantasy 14

Final Fantasy 14 worden voort Square-Enix van den vloer uit herbouwd totdat ie wereldwijde (terechte) welslagen dat ie nu is. CD Projekt Red beloofde ter diezelfde traditie zowel Cyberpunk 2077 te repareren. Nou ja, repareren, ‘vervolledigen’ is wellicht ene betere term. Den spel verkreeg recentelijk patch 1.5, waarmee ie spel nu tenslotte juist zullen willen werken. Zowel worden den ‘next gen’- (tijdelijk current gen-)update voordat PlayStation 5 plus Xbox Series X plus S uitgebracht. Diegene nieuwe versie roept twee essentiële vragen op: is ie spel nu bugvrij? Plusteken is den spel nu watten den ventilatoren hoopten dat ie zullen zijn waarna ie worden aangekondigd?

Kont

Ik speelde den afgelopen dagen den Series X- plus S-versies van Cyberpunk 2077 plus vermag den eerste vraag nu volmondig met ‘haast’ beantwoorden. Alle achterlijke glitches plus bugs (personages diegene ongeacht ene stoel gingen zitten plus ter den lucht zweefden, vijanden diegene verschenen plus verdwenen, wagen’s diegene voort afrasteringen reden plus den beruchte afgevuurde vliegende wagen’s) zijn weggewerkt. Indien jouw nu voort Night City loopt of rijdt, ziet alles eruit zoals jouw zullen vooruitzien van ene omvangrijke open stad. Tijdens missies is er noch meer dat constante instinct dat den spelwereld onder zijn inherent gewicht bezwijkt. Nou ja, den spel crashte één keer na ene quick resume op den Series S. Te 20 uur speeltijd, zonder dat ik voortgang kwijtraakte.

Dat wil noch zeggen dat er géén glitches te vinden zijn. Zo zag ik ene voorbijganger plaatsnemen ter ene plastic stoel, waarbij den kont van ie personage voort den ommezijde van den stoel heen glitchte. Dit soort grafische foutjes zie jouw trouwens ter intact veel games plus breekt ie spel noch. Irritanter is ene bug ter den schimmen ter den Series S-versie: ter positie van ene natuurlijke schaduw hebben personages (bijvoorbeeld Judy tijdens ene scène waarin jouw den eerste ‘brain dance’ gaat uitrichten) trillende, flikkerende schimmen op den schouders. Wederom breekt dat ie spel noch, maar ie is welnu weer ene uur dat jouw even uit den waan wordt gehaald. Den schaduwproblemen zijn er trouwens noch op Series X. 

Rate

Ene punt waar sommige ventilatoren nog overheen bleken te vallen, is dat er nog ene verschil is tussen den Series X- plus Series S-versies: den Series X-versie draait op 60 frames vanaf tel plus den Series S-versie op 30 frames vanaf tel. Dit uiteraard ongeacht ie verschil ter resolutie: den Series X-versie draait ‘dynamisch 4k’ plus den Series S-versie ‘dynamisch 1440p’. 

Ik vind dit soort resolutiestatistieken eeuwig vrij betekenisloos, uitgezonderd jouw ginder gedetailleerde analyses op loslaat. Lang vertelsel kort: den Series X-versie zier er op ene 4k-televisie uit mits ene 4k-game. Den Series S-versie ziet er op ene 1080p-tv uit mits ene 1080p-game. Den framerate is op den Series S intact stabiel, waardoor ie mij subjectief niets uitmaakt op welke console ik den spel speel. Ik switch regelmatig tussen den Series S ter mijn werkkamer plus den Series X ter den zitkamer, horig van of den 4k-televisie vrij is. Op geen voetgewricht uur had ik ie instinct dat den Series S slechter speelde voort den lagere framerate, of dat den Series S ‘den mindere versie’ wasgoed. 

Dat sommigen hieruit den gevolgtrekking voorttrekken dat den Series S ‘next gen noch aankan’ wegens den 30fps is volgens mij zowel hevig voorbarig, waargenomen den spel waar wij ie nu overheen hebben. Cyberpunk 2077 wasgoed hét voorbeeld van ene spel diegene noch juist is geoptimaliseerd, plus den 1.5-versie diegene wij nu ter handen hebben kun jouw feitelijk noch vertonen mits dé smoking gun dat Series S te weinig paardenkracht heeft. Blijkelijk heeft CD Projekt Red onder den Series S gekozen voordat ene stabiele 30 fps ter positie van toegevoegd optimalisatie, ene smaak waar zij waargenomen hun recente statement wellicht nog op terugkomen met ene latere patch. Hoe dan zowel: rekenen den Series S noch uit op Cyberpunk 2077.

cyberpunk 2077

Vraag twee

Plusteken dan diegene andere prangende vraag: is Cyberpunk 2077 nu den spel diegene mensen hoopten dat ie zullen zijn? Nee. Ie is zoals ik ter den pc-recensie reeds schreef slechts ene intact goede openwereldgame. Dat is ie nog steeds. Hoewel er waar zijn opgepoetst (zoals den landkaart diegene nu veel duidelijker is plus ie minder domme rijrichting van voetgangers), is Cyberpunk 2077 nog steeds ene soort mengelmoes van Grand Theft Wagen plus Deus Ex. Niets watten wij noch reeds voordien hebben waargenomen, maar ter ene mooie setting plus met twijfelachtige shootermechanics.

Dat den spel nog steeds ‘gewoon juist’ (maar dan zonder spelbrekende bugs) is, betekent dat Cyberpunk 2077 nu ter ene andere categorie terecht is gekomen plus zichzelf ongeacht Fable toestemmen scharen. Den eerste Fable wasgoed zowel zo’n spel waarbij den verwachtingen torenhoog liggen. Uitvinder Peter Molyneux schetste ene levende, ademende, levensveranderende fantasygame waarin jouw álles kon uitrichten. Wie met diegene verwachtingen ter den spel stapte, voelde zichzelf terecht bekocht.

Zelf viste Fable uiteindelijk ter 2005 uit den aanbiedingenbak onder den Free Record Shop. Ik had wegens uitgangspunten diegene ik zelf noch meer snap reeds diegene hype volkomen gemist plus denk ‘lijkt mij grappig’. Fable wasgoed meer dan grappig. Ie wasgoed ene hele goede actie-rpg voordat den eerste Xbox, maar exclusief omdat ik ie spel speelde mits watten ie wasgoed, noch mits ie spel watten ik wilde dat ie wasgoed.

Cyberpunk 2077

Ie vreugde watten jouw nu uit Cyberpunk 2077 gaat halen, valt of staat vooral onder jouw inherent verwachtingen plus den mentale bepakking diegene jouw tijdelijk rond den spel hebt opgebouwd. Den spel draait technisch prima. Den missies (zeker den zijmissies) zijn wieg pennen. Er zijn allerlei interessante lotgevallen te beleven ter Night City. Plusteken tenslotte beleef jouw diegene lotgevallen zonder dat den boel stotterend plus krakend uit zijn voegen barst onder ie gewicht van onvoltooide software. Dat den spel waarschijnlijk voordat niemand ene grensverleggende ervaring zou zijn, plus misschien zelfs reeds ene ietsje gedateerd overkomt, maakt ie geen slecht spel.

Let op: alle hierboven beschreven ervaringen zijn gebaseerd den Series X- plus Series S-versies van den spel. Wij hebben geen ervaring met den PlayStation-versie. 



Rivierbron

Plaats een reactie

ajax-loader